Het hoogsensitieve kind op school Hoogsensitieve kinderen maken zich volgens Elain Aron zeer weinig schuldig aan vechten, pesten, stelen, spijbelen, drugsgebruik of het beledigen van een leerkracht. Ze kunnen wel bijdehand zijn of de clown uithangen. Hoogsensitiviteit kan ook samengaan met hoogbegaafdheid, maar minderbegaafde kinderen en normaalbegaafde kinderen kunnen evengoed hooggevoelig zijn. Het kunnen zeer uitmuntende leerlingen zijn die bovengemiddeld presteren. Dit kan leiden tot perfectionisme waardoor ze teveel tijd gaan besteden aan het voorbereiden van een huiswerk of een proefwerk.
Eigenschappen van het hoogsensitieve kind in de klas
Oog voor detail: wanneer iets verandert in het klaslokaal valt dit hoogsensitieve kinderen al snel op. In de klas zijn er veel details waar te nemen die deze kinderen dan ook snel opmerken.
Snel Overprikkeld: door alle informatie die deze leerlingen in de klas ontvangen, sneller overprikkeld raken. Ze kunnen dan verschillende reacties vertonen.
Intense innerlijke reactie: door hun sterke innerlijke wereld kunnen deze kinderen een heftige reactie bieden op emotionele gebeurtenissen.
Bewust van anderen hun gevoelens: hoogsensitieve leerlingen begrijpen heel goed hoe anderen zich voelen. Ze hebben dus een zeer sterk inlevingsvermogen.
Behoedzaam bij nieuwe situaties: hoogsensitieve kinderen hebben vaak meer tijd nodig om te wennen aan nieuwe situaties. Bij de start van een nieuw schooljaar zijn er voor deze kinderen dan ook zeer veel onbekende situaties.
Hoogsensitieve kinderen zijn anders en dit kan de aandacht trekken.
De schoolomgeving kan voor het hoogsensitieve kind een moeilijke omgeving zijn. Daarnaast is er voor het hoogsensitieve kind vaak veel negatiefs gaande op school, er wordt namelijk gestraft en geplaagd. De meeste hoogsensitieve kinderen raken zeer hard overstuur door plagerijen. In een schoolsituatie is er ook constante druk. Hoogsensitieve kinderen presteren vaak ondermaats wanneer zij onder druk komen te staan. Daardoor onderpresteren veel hoogsensitieve kinderen op school en komen ze moeilijker aan leren toe.
Deze kinderen kunnen zich helemaal anders gedragen op school (onzeker, verlegen, gesloten, angstig) dan thuis waar ze zich wel veilig voelen. Een veilig gevoel is voor het hoogsensitieve kind dan ook uitermate belangrijk. Veel van hen hebben ook sociale problemen op school, die ze ergens anders niet hebben. Op school verkeren ze namelijk in een zeer prikkelende omgeving waardoor ze vaak stiller zijn. Het gedrag van deze kinderen is dan ook context afhankelijk.